Лізинг: вигідна альтернатива

Павло Мухін: До 80% сільгосптехніки продається в лізинг

Ринок лізингу розвивається швидкими темпами і залучає все більше людей та компаній, які раніше надавали перевагу кредитам в банку. Про основні моменти Аgravery.com розповів Павло Мухін, генеральний директор «ТЕКОМ-Лізинг».

Які основні тенденції розвитку на ринку лізингових послуг відзначаються останніми роками?

Люди стають все більш фінансово грамотними та бачать все більше можливостей для себе у залучені фінансових послуг, в першу чергу це відноситься до лізингу. Саме тому пропозиція специфічних лізингових послуг постійно зростає. Згідно даних Нацкомфінпослуг за 9 місяців 2017 року було укладено договорів фінансового лізингу на суму 9 330,7 млн. грн., що на 20% більше, ніж за аналогічний період 2016 року.

Люди розглядають даний вид фінансування нарівні з кредитом. На мою думку, це відбувається завдяки поширенню інформації та появі великих гравців на ринку таких як: ОТП-Лізинг, Ленд-Ліз, УЛФ-Фінанс, Теком-Лізинг.  Крім того, з ринку зникають малі лізингові компанії, ринок укрупнюється. Першій п’ятірці компаній-лідерів належить близько 80% ринку.

Наразі в лізинг можна придбати автомобілі, спецтехніку, обладнання та нерухомість. Якщо раніше в лізинг віддавали та брали тільки машини, то зараз це лише 50%,  решта — це сільгосптехніка. Дуже малий відсоток відноситься до нерухомості.

Чому?

Через те, що таких довгих і дешевих ресурсів в Україні нема. У цьому напрямку лізинг не розвивається.

Як змінилося ставлення клієнтів до лізингових компаній?

Всі компанії-лізингоотримувачі, які працюють на ринку, співпрацюють з одними й тими самими лізинговими компаніями. Зазначу, що 80% агротехніки купуються в лізинг.  Саме тому для агробізнесу ми основні партнери, особливо для великих агрохолдингів.  В нашій компанії наразі близько 50% портфелю — це саме вони. Тому, звісно, лізингові компанії популярні, тому що люди знаходять в них переваги порівняно з банками та кредитами.

Які?

Лізингові компанії надають широкий спектр послуг. Це не тільки фінансування транспорту, обладнання, техніки, спецтехніки, а комплексний пакет послуг. Як комплекс послуг лізинг звільняє лізингоотримувача від підписання цілого пакету документів (договорів застави, купівлі-продажу, страхування тощо), замінивши це все одним договором фінансового лізингу)

Також я вважаю, що умови, на яких лізингові компанії надають послуги фінансування, більш гнучкі, ніж у банків. Ми можемо встановити менший перший внесок, збільшити термін надання послуги. Також в нас не такий жорсткий підхід відносно фінансового стану клієнта. Велике значення має, які саме об’єкти передаються в лізинг. Від цього залежать додаткові сервісні послуги, які банк не надає. Тобто лізингодавець зацікавлений в клієнті більше, ніж банк, тому що це менша компанія, яка чутлива до коливань.  Якщо клієнт перестає платити по лізингу, то це набагато серйозніша проблема, ніж для банку.  У таких компаній ще немає такої міцності. Саме тому ми, коли починаємо працювати з лізингоотримувачем, то  перевіряємо всю інформацію про клієнта.

Як? Що саме робите?

Компанії заводять собі великий штат аналітиків, беруть на роботу оцінювачів, які аналізують бізнес-план та фінансове становище компаній. Тільки після такого детального аналізу ми можемо укласти договір.  Я вважаю, що банкрутство може бути в будь-якому виді бізнесу, але на це потрібно реагувати своєчасно, тобто коли витрати ще мінімальні.  Порівняно з минулими роками клієнти проходять більш ретельний аналіз. Крім того, є авансовий платіж, який частково покриває ризики. Авансовий платіж – це частина власних коштів, що сплачує лізингоотримувач. Регулюючи розмір такого внеску лізингова компанія може зменшити свої ризики.

Хто ваш клієнт та бізнес якого масштабу є найчастішим замовником?

Нашими клієнтами є великий і середній бізнес, тобто ті, хто звик працювати з великою кількістю техніки і розуміють, що таке лізинг. Малий та мікробізнес з нами практично не працює. В основному, такі компанії не відповідають нашим вимогам до фінансового стану лізингоотримувача. Крім того, фермери не звикли працювати з паперами. Також причина в сумах замовлення, адже на оформлення лізингу на 200-300 тис. потрібно витратити стільки ж часу і ресурсів, як на оформлення кілька мільйонного. Немає такого закріпленого правила, але ми не розглядаємо лізинг на суму менше 500 тис. грн., концентруємося на договорах з сумою фінансування понад 2 млн грн. Наша компанія працює саме з великим корпоративним сегментом.

З ким ви в першу чергу конкуруєте та чим виділяєтесь?

Зараз дуже велика конкуренція, але лізингові компанії повинні перш за все конкурувати з банками, ніж один з одним. Ми повинні боротися за клієнта та йти йому назустріч.  Хоча деякі банки почали працювати з лізингом. На ринку є такі великі гравці як «ОТП Лізинг» і «УЛФ Фінанс». Найбільша компанія — «ОТП Лізинг» —  являється частиною іноземного банку, саме тому вони можуть демпінгувати та пропонувати пропозиції набагато вигідніші, ніж ми. На другому місці компанія «УЛФ Фінанс», яка більше спеціалізується на автомобілях.  Наша компанія є третьою з огляду на дані Асоціації лізингодавців України.  Ми виділяємося тим, що працюємо в такому сегменті, в якому більше ніхто не працює  — фінансування інфраструктурних проектів. Ми реалізуємо під ключ будівництво об’єктів та паралельно займаємось класичними речами. Дуже оперативно, швидко приймаємо рішення, тому в нас хороші партнерські відносини з багатьма компаніями.

Розкажіть про конкретні проекти? Чому ви кредитуєте інфраструктуру?

Нами профінансовано придбання крупною стивідорною компанією нової дорогої техніки для роботи і Одеському порту. Це – механічний суднонавантажувач NEUERO Shiploader SL1000, стрічковий конвеєр NEUERO типу ВС 1200 та комбінована система NEUERO Combiport моделі С600/1000. Загальна вартість цього проекту – 7,34 млн. євро. Ще один об’єкт в Одеському порту, що був профінансований «Теком-Лізинг» – це будівництво нового елеваторного комплексу, який складається із 8 силосів висотою 29 метрів кожний. Вартість цього комплексу – 5,74 млн. доларів США. Ми співпрацюємо з крупними агрохолдингами. Одним із таких проектів було фінансування повної реконструкції елеватора на суму 2,49 млн. доларів США.

Як ви закінчили минулий рік?

За минулий рік лізинговий портфель компанії зріс на 32% та складає більше 1 млрд. грн., ми увійшли до ТОП-3 лізингових компаній.

Як ви плануєте розвиватися та які нові послуги додаватимете до пакету послуг?

Ми будемо  розвивати лізинг інфраструктурних об’єктів,  плануємо розвивати проекти з нерухомістю. В цьому напрямку ми працюємо, але великих результатів поки що нема.  Також хочемо підвищити кваліфікацію співробітників, відкрити нові офіси. Але найголовніше — це кадри.  Вважаємо що в цьому запорука успіху. Вводимо нові технології, робимо різні програмні продукти, які мають полегшити та оптимізувати бізнес-процеси. Крім того, ведемо переговори з банками щодо фінансування наших лізингових програм. З кількома вже заключили договори. Це банки Південний, ПУМБ, Таскомбанк.

Яке ваше бачення перспектив розвитку галузі?

Я вважаю що перспективи для галузі дуже великі, тому що люди стають більш фінансово грамотними. З’являється все більше можливостей  використання лізингу для своїх повсякденних потреб.  Також будуть з’являтися нові послуги, а ціна буде зменшуватись.  Почнеться співпраця із середнім, малим та мікробізнесом.  Наприклад в Європі  малий та мікробізнес працює тільки з лізингом, тому що в банках потрібно мати кредитну історію. Тому всі йдуть в лізингові компанії аби отримати цю кредитну історію, щоб показати, що вони фінансово дисципліновані.

 

Стаття у виданні “Agravery” http://agravery.com/uk/posts/show/pavlo-muhin-do-80-silgosptehniki-prodaetsa-v-lizing