Інтерв’ю генерального директора компанії “ТЕКОМ-Лізинг” Павла Мухіна для журналу “Фінансові послуги”

Павло Олегович, як на сьогодні ви б оцінили стан ринку лізингу в Україні?
– Лізинг все більш цікавий, як споживачам, так і фінансовим організаціям (банкам, лізинговим компаніям), тому що, з одного боку, суспільство з кожним днем стає більш грамотним та обізнаним у фінансовому плані. З іншого боку, фінансові установи України шукають можливості залучити нових клієнтів, використовуючи нові механізми, в т. ч. лізинг. Варто зазначити, що лізинг, як альтернатива банківського кредиту, використовується споживачами практично завжди, коли необхідне фінансування.

Розкажіть про принципові відмінності автокредиту та лізингу?
– Це два, абсолютно різні фінансових інструменту. Лізинг авто – комплексна послуга, укладається один договір лізингу, за яким клієнт платить лізингові платежі за зручним, йому, графіком. І все. В нього нема інших зобов ‘язань, та жодних додаткових договорів, усіма питаннями займається Лізингова компанія. Навіть надає авто, якщо стався страховий випадок, і машина не може експлуатуватися. Більше того, Лізингова компанія як ніхто інший зацікавлена в справності авто, тому що вона є її власністю. Це принципова організаційна різниця. А кредит – це просто кошти для придбання автомобіля. Є й третій варіант – в оренду, тобто є оренда, коли ви користуватиметеся авто, потім його повертаєте. В Україні більше віддають перевагу лізингу або автокредиту. Тим не менш, автолізинг – найвідоміша Лізингова послуга, напевно, тому що авто – найпопулярніший об ‘єкт, на який беруть позику (залучається фінансування).

Які основні та додаткові послуги пропонує Лізингова компанія для комфорту клієнта?
– Страхування об ‘єкта, додаткове техобслуговування, врегулювання страхових випадків лізинговою компанією без залучення клієнта. За наявності домовленості з виробником, можна забезпечити клієнту знижку на об ‘єкт лізингу. Наша компанія спеціалізується на постачанні обладнання будь-якої складності, техніки для морських портів, сільгосптехніки – можемо привезти, розмитнити, провести техобслуговування і поставити до експлуатації.

Основні ризики лізингових компаній: які вони і який захист від них передбачено?
– Головний ризик – це, звичайно, неплатежі. Другий ризик ліквідності, тобто втрати на вартості об ‘єкта, і третій – втрата самого об’ єкта. Останній з перерахованих ризиків забезпечує страхова компанія. По другому ризику – є 2 засоби захисту: збільшення авансу лізингоодержувача і укладення договору зворотного викупу з постачальником об ‘єкта. Повертаючись до головного ризику неплатежу, то він нівелюється ретельним вивченням фінансового стану, кредитної історії клієнта.

Розкажіть про нові продукти, як програма Експрес – лізингу.
– Експрес – аналіз працює тільки в сфері мікрокредитування і, іноді в процесі фінансування МСБ. Якщо говорити про Експрес – лізинг, то мова йде про швидке прийняття рішень, прискорений аналіз платоспроможності клієнта. Це працює, в основному, з об ‘єктами, ризик втрати ліквідності яких, мінімальний. Наприклад, авто, нерухомість, сільгосп техніка відомих світових брендів. Раніше, практично 90% портфеля компанії займали проекти з фінансування складних виробничих проектів, інфраструктурних об ‘єктів – їх будівництво з використанням лізингу. Наприклад, придбання обладнання на умовах 30% платить клієнт, 70% – Лізингова компанія. Проект оцінюється спільно. В підсумку: клієнт, вклавши 30%, отримує готовий об ‘єкт, заробляє на ньому, розраховується з лізинговою компанією, а компанія у свою чергу має хороший заставу у вигляді об’ єкта. Крім того, незаперечний плюс: на лізингове майно не може бути поширене стягнення третіх осіб – це хороший захист для клієнта.

Які перспективи розвитку лізингового ринку в Україні для ринку і для клієнтів?
– Перспективи величезні. Особливо приємно, що люди в Україні стають більш грамотними, цікавляться новими можливостями, починають правильно розпоряджатися своїми грошима, в т. ч. економити там, де це раніше було неможливо. Наша компанія завжди консультує всіх, хто звертається до нас, навіть якщо ми розуміємо, що це сьогодні не наш Клієнт. Я завжди прошу співробітників пам ’ ятати, що і вони колись не володіли необхідними знаннями. Тому всі, хто звертаються до нас, це ті, хто, став більш грамотним у фінансовому плані, отже, потенційно наш майбутній клієнт. Сьогодні є ніші, де лізинговим компаніям можна домогтися значних успіхів. Наприклад, лізинг житлової нерухомості, обладнання для стартапів, фінансування СПД. Вважаю, хто буде перший в цьому, того чекає велике майбутнє.

 

Бесіду провела Лариса Семака